עקרונות מרכזיים ביוגה

 

היוגי הנודע, סוואמי שיבבננדה (Swami Sivananda), סופר הודי, מורה רוחני ורופא, הגה את חמשת העקרונות המרכזיים של היוגה. תרגול קבוע של עקרונות אלו ישקיט את תנודות התודעה, אלו הגורמות לחוסר שקט פנימי, מתחים וחרדות. התרגול מקנה כלים להתמודדות עם קשיים אישיים, פיסיים ונפשיים.

 

חמשת העקרונות:

 

אסאנות (Proper Exercise) – התרגול הפיסי

הגוף הפיסי שלנו נועד להיות בתנועה. בעולם המודרני כידוע, סגנון החיים אינו מספק דיה תנועה טבעית של שרירים ומפרקים. רווחתו של התרגול הפיסי ביוגה הוא בבריאות הגוף, המיינד והנפש - היוגה אינה מתייחסת לפיתוח הגוף בלבד אלא גם ליכולת המנטלית והרוחנית. תרגילי היוגה מובנים מאסאנות (תנוחות) רבות ושהייה של מספר נשימות בתוכן, כאשר המיקוד הוא בעמוד השדרה, חיזוקו והגמשתו. עמוד שדרה בריא יאפשר זרימת דם מוגברת ושמירה על מערכת עצבים תקינה, זאת תאפשר אספקה של חומרי מזון וחמצן לכל הגוף. האסאנות משפרות גם את התפקוד של האיברים הפנימיים והמערכת האנדוקרינית (בלוטות והורמונים).

 

פראניאמה – נשימה נכונה (Correct Breathing)

היוגה מלמדת אותנו להשתמש בריאות ובנשימה בכלל, בצורה היעילה ביותר. נשימה נכונה היא נשימה עמוקה, איטית ובקצב קבוע על-מנת להגביר חיוניות ובהירות מנטלית. רוב האנשים, שלא במודע, אימצו הרגל של נשימה שטחית, זאת אומרת שהם מנצלים רק חלק קטן מיכולת הריאות והסרעפת שלהם ואינם משתמשים מספיק במרחב שבין הצלעות. נשימה שטחית עלולה ליצור לחץ מנטלי ופיסי, בעיקר באיזור הכתפיים, הגב העליון והצוואר. נשימה נכונה תאפשר זרימה מלאה של חמצן בגוף, נעימות, רוגע, ריכוז ושקט פנימי.

 

הרפיה נכונה (Proper Relaxation)

הרפיה עמוקה של השרירים והמחשבות תאפשר שמירה על מערכת עצבים בריאה, תשחרר לחצים ומתחים ותעניק תחושה של חופש פנימי. בחיים המודרניים כמעט ובלתי אפשרי למצוא רגע נחת, לאפשר לעצמנו להרפות לחלוטין את הגוף והמחשבות, כאשר אלו ממשיכים לעבוד ללא הרפיה, יעילותם של הגוף והמוח פוחתת. לעיתים הפרשנות שלנו למנוחה היא שגויה, לרוב, בזמן ה"מנוחה" אנו כבר חושבים על הדבר הבא שעלינו לעשות, זאת אומרת שהמנוחה נשארת במישור הפיסי ו"מטעינה" אותנו למעשה רק לזמן קצר, ליום הבא או לפעולה הבאה. הרפיה נכונה היא הרפיה מלאה, זו אשר תעניק רגיעה מנטלית ורוחנית, בנוסף למנוחה הפיסית ותאפשר את חידוש המערכות והאנרגיות בגוף, בצורה היעילה ביותר.

 

תזונה נכונה (Proper Diet)

התזונה היא חלק בלתי נפרד מתפקוד תקין של הגוף והמוח. היוגה תומכת בתזונה צמחונית על-מנת להגיע למקסימום יעילות מבחינה גופנית-מנטלית ורוחנית. התזונה הצמחונית היא פשוטה, טבעית וקלה למערכת העיכול, ומכילה בתוכה את חמש הקטגוריות: חלבונים, פחמימות, מינרלים, שומנים וויטמינים. מזון מהטבע אשר גדל על אדמה פורה, אורגני, נטול כימיקלים וחומרי הדברה, ייתן את המענה הבריא ביותר לצרכים של הגוף. בנוסף, עדיף להימנע מזיכוך ובישול יתר כיוון שאלו מפחיתים מהערכים התזונתיים שהגוף זקוק להם. המזון הצמחוני הנחוץ כולל בתוכו בעיקר – פירות, ירקות, זרעים, אגוזים ודגנים. תזונה מסוג זה תסייע בשמירה על רמה גבוהה של בריאות, תבונה חדה ושלווה נפשית.

 

חשיבה חיובית ומדיטציה (Positive Thinking & Meditation)

אחד העקרונות החשובים של היוגה מתבסס על הטענה שאנחנו הופכים להיות מה שאנחנו חושבים. מחשבות חיוביות ויצירתיות מפרות אותנו ותורמות לחיוניות, בריאות, שמחה ושלווה. גישה חיובית לחיים יכולה להתפתח על-ידי לימוד ותרגול מתמיד של מדיטציה. כשהמיינד רגוע וכשאינו מוטרד ממחשבות וחשקים, אז אפשר יהיה לראות את ה"אני" (Self), כמו כאשר מי האגם צלולים ניתן יהיה לראות את הקרקעית בבירור. קיימים שני סוגים של ריכוז, חיצוני ופנימי - בשני המצבים כאשר הריכוז מוחלט, הזמן יחלוף מבלי שנרגיש, המחשבות יעלמו והדאגות ישכחו. בחיים המודרניים המערביים אנו לומדים בעיקר להתרכז באובייקטים חיצוניים, מיקוד בהבקעת הכדור לשער או השגה של דבר מה חומרי יכולים בהחלט לגרום לנו אושר רגעי והשכחה של מחשבות ודאגות - אין דבר רע בכך, יחד עם זאת, זוהי שרשרת "ניצחונות" שאינה נגמרת ותמיד תלויה באובייקט חיצוני. מיקוד בדבר מה חיצוני רק מוכיח שבכולנו טמועה היכולת ל"כבות" את המחשבות ולהתרכז באובייקט אחד. אם נלמד להשתמש ביכולת הזאת לתרגול של מדיטציה, נהנה מרווחים של חוסן מנטלי ושלווה פנימית מתמשכת. מדיטציה היא הכוח הפנימי הגדול ביותר למערכת עצבים בריאה. מיומנות במדיטציה תאפשר זרימה מופלאה של אנרגיה בגוף, זו תעניק חופש פנימי, תשחרר את המיינד ותשפר את כל המערכות בגוף. מדיטציה תשפיע על היכולת האינטואיטיבית שלנו, החכמה והאושר. המיינד יהיה רגוע ויציב. 

© סבסטיאן כץ, סטודיו גאלופ  | אסף 2,  רמת גן  |  טל/פקס 03-6054875  |  נייד studiogallop@gmail.com  |  052-6880484